New Melancholy – Lidewij Edelkoort

Kunst en design samengebracht rondom een gevoel van melancholie. Vanaf 16 oktober 2020 is de indringende tentoonstelling New Melancholy te zien, verspreid over Van Abbemuseum en Home of Design Kazerne in Eindhoven. De tentoonstellingen combineren kunstwerken uit het museum met eigentijds design dat Lidewij Edelkoort tijdens haar loopbaan heeft verzameld. De getoonde werken dragen een geest en sfeer van melancholie in zich, passend bij de huidige tijd van afstand houden en bezinning. De bezoeker ervaart hoe design en kunst reflectie en perspectief kunnen bieden, juist ten tijde van een pandemie.

 

Essay De nieuwe melancholie

Na de bezinning ten tijde van de lockdown voor het Covid-19 virus blijft de mens achter met een grote leegte. Het is duidelijk dat het gedrag van de laatste twintig jaar de planeet, dieren en mensheid bedreigt en dat over productie, over consumptie, over informatie en over werk veel geld heeft opgebracht voor een kleine groep mensen.
De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat de sociale onrechtvaardigheid, raciale verdeling en ecologische misstappen steeds groter dreigen te worden, met eventuele gevolgen als burgeroorlog en een economische crisis die kan leiden tot een revolutie. Hoe te handelen, hoe ons als burger op te stellen ?

In de toekomst kijken lijkt voorlopig nutteloos, naar het verleden kijken heeft weinig zin meer en de status quo bevatten is bijna onmogelijk door een kakofonie van stemmen en meningen.
Het gevoel van leegte dat ontstaat wordt gevoed door het sociale afstand bewaren en het digitale communiceren, het verdriet van afscheid van ouders die alleen sterven en studenten die geisoleerd examen moeten doen. Het plezier van het samenzijn en het ongemak van opsluiting wisselen erkaar af in een spel van kat en muis. Er is liefde en verdriet, er is eenzaamheid en saamhorigheid, de mens is bedroefd en geestig.

Deze complementaire menselijke emoties leiden tot een gevoel van melancholie dat in de komende tijd de cultuur zal gaan beinvloeden, met soms zelfs sentimentele verschijningsvormen. Er wordt gezocht naar het juiste woord, de foutloze noot, de perfecte danspas en het lekkerste brood om de poesie van het dagelijkse tot uiting te brengen. Aestetiek gaat op zoek naar bijna romantische aspecten.

De openings expositie rondom mijn collectie put uit enkele desolate en eenzame werken uit de permanente collectie van het van Abbe, die in dialoog gaan met een selectie van meer abstracte design stukken die allen een vervreemdend karakter hebben. Gezamelijk zullen deze werken een gevoel van meancholie uitdragen, een melancholie gedragen door humor en afstand van het onderwerp. Een gegeven dat beschouwd kan worden als the New Melancholy.

 

HERFST 2020 — VOORJAAR 2021


Curator

Lidewij Edelkoort

In samenwerking met
Van Abbemuseum

LIDEWIJ EDELKOORT

Als forecaster, tentoonstellings curator, uitgever, onderwijsspecialist en humanitair deelt Lidewij Edelkoort haar visie op sociaal culturele trends met strategen, designers en marketeers. Haar stem wordt wereldwijd gehoord. Zij was een van de eersten ter wereld die zich publiekelijk uitsprak over de kansen van de pandemie, over de hoop op een meer duurzame wereld. Wereldwijd resulteerde dit een stroom aan bewondering, kritiek en interviews, zoals haar controversiële optreden in VPRO’s Tegenlicht en in Dezeen’s publicatie ‘Coronavirus offers a blank page for a new beginning’. Edelkoort was voorzitter van het college van bestuur aan Design Academy Eindhoven en decaan van de Hybrid Design Studies aan Parsons in New York. In 2020 startte Edelkoort het World Hope Forum: een platform om de creatieve community te inspireren en de maatschappelijke systemen duurzaam te hervormen.

1 tentoonstelling, 2 locaties

De dubbeltentoonstelling in Kazerne en Van Abbemuseum toont melancholisch werk uit de collectie Edelkoort en die van het museum, een melancholie gedragen door humor en afstand van het onderwerp. Door hedendaagse kunst en design samen te brengen stuit de bezoeker op onverwachte dialogen, denk bijvoorbeeld aan seriële objecten zoals het dikbuikige verbrande dressoir van Maarten Baas met daarop een ingetogen zwarte schemerlamp van Kiki van Eijk en een desolate bronzen sleutel van Studio Job, versterkt door de seriële zwarte vlakken van Allan McCollum. Charles Esche: “New Melancholy pretendeert niet te weten hoe ons leven er post-Covid-19 uit gaat zien. Wat het wel doet is het gevoel van leegte dat ons op dit moment beangstigt ruimte te geven en tegelijkertijd die nieuwe ruimte te verkennen en bevragen. Het publiek wordt meegenomen op een emotionele reis waarbij ze niet zo zeer antwoorden, maar eerder ervaringen krijgt aangedragen die helpen te vatten waar we nu zijn. Om vanuit daar tastend de weg voorwaarts te vinden.”

De dubbeltentoonstelling is een eerste samenwerking tussen Edelkoort, Van Abbemuseum en Kazerne, op initiatief van Kazerne’s creatief directeur Annemoon Geurts. Zij strijdt al jaren voor de culturele erkenning van design en de onmiskenbare rol die Edelkoort daarbij vervult, niet in de laatste plaats voor Eindhoven. Het museum verlegt in de nabije toekomst de focus van primair kunst richting kunst en design; met Eindhoven als thuisbasis is dat niet meer dan logisch.

Featuring

Maarten Baas, Angeline Behr, Pieke Bergmans, Daan Brouwer, Kiki van Eijk, Sander Hagelaar, Lensvelt, Allan McCollum.

VISIT
De tentoonstelling New Melancholy is in Van Abbemuseum te zien tot 6 december, in Kazerne tot voorjaar 2021. De locaties bevinden zich op steenworp afstand van elkaar, in het hart van Eindhoven.

Van Abbemuseum (Bilderdijklaan 10) is open van dinsdag t/m zondag van 11 uur tot 17 uur. Kijk op de website voor de toegangsprijzen.

Kazerne (Paradijslaan 2-8) is dagelijks open van 12 uur tot middernacht. Bezoekers kunnen er eten, drinken, en verblijven omringd door de tentoonstelling. Toegang en Wi-Fi gratis, rondleidingen op aanvraag.

Thanks

Van Abbemuseum, Ruud Balk Fotografie, Brabant C, Cultuur Eindhoven, Charles Esche, Lidewij Edelkoort, Sooji Lee, Moon/en/co, Provincie Noord-Brabant, Philip Fimmano, Studio van der Zandt.